Er is sprake van een miskraam als de zwangerschap voor de 16e week misloopt. Een van de eerste verschijnselen is meestal vaginaal bloedverlies. Dat noemen we een dreigende miskraam. Slechts in de helft van de situaties treedt werkelijk een miskraam op; in de overige gevallen heeft het bloedverlies een andere oorzaak. Het kan ook een innestelingbloeding zijn.

Het verloop
Een miskraam begint meestal met bloedverlies. De bloeding kan binnen enkele uren tot dagen toenemen en kortdurend hevig zijn. Je verliest het vruchtje in de vorm van stolsels en stukjes weefsel (baarmoederslijmvlies). Het bloedverlies neemt daarna snel af en houdt na een paar dagen op. Soms is er nog enkele weken een beetje bloedverlies. Het kan ook zijn dat je nog geen bloedverlies heeft gehad, maar dat op een echo wordt ontdekt dat het vruchtje niet meer leeft. Je kunt dan binnen enkele dagen (soms weken) een bloeding verwachten waarbij het vruchtje vanzelf wordt afgestoten. Behandeling van een miskraam is niet mogelijk. Medicijnen of maatregelen zoals bedrust zullen de miskraam niet tegengaan. Het is het meest natuurlijk om de miskraam spontaan te laten verlopen en de baarmoeder op eigen kracht het vruchtzakje naar buiten te laten werken. Soms kan het een week tot zelfs langer op zich laten wachten tot de miskraam spontaan op gang komt. De pijn verdwijnt vrijwel direct na het afstoten, het bloedverlies vermindert snel en is vergelijkbaar met de laatste dagen van een menstruatie.

Oorzaak
De oorzaak van een miskraam is in 95% van de gevallen een fout in de celdeling, een chromosomale stoornis of een andere aangeboren afwijking die bij de bevruchting is ontstaan. In de regel gaat het hier niet om erfelijke afwijkingen en zijn er geen gevolgen voor een volgende zwangerschap. Een miskraam is een natuurlijke maar ingrijpende gebeurtenis. De kans dat een zwangerschap eindigt in een miskraam is in Nederland één op tien. Een miskraam ontstaat niet door lichamelijke inspanning. Zo kunnen bijvoorbeeld vrijen, vallen, fietsen, paardrijden of motorrijden geen miskraam veroorzaken.